V roku 2007 bolo počas predvianočnej nákupnej sezóny predaných 83,9 miliónov hudobných albumov, čo je o 21,4 miliónov menej, než bol predaj albumov v predminulom roku (2006). Dvadsaťpercentný pokles v predajnosti albumov počas veľkej darčekovej sezóny už nie je len náhodný výkyv na trhu; jedná sa o vážny problém, s ktorým sa musí hudobný priemysel pomeriť a vyrovnať.
Predaj hudobných CD totiž postupne klesá celé roky, zatiaľ čo sa zvyšuje predaj digitálnej hudby vo forme hudobných súborov. Spoločnosti združené do organizácie RIAA zaznamenali od roku 2002 do roku 2006 pokles celkového predaja hudby o 11,6 percent. Tento trend sa určite ani v roku 2007 nespomalil, skôr možno naopak. Klesli zároveň aj zisky z predaja filmov - o 0,3 percent. Zisky z predaja hier naopak narástli o 5,7 percent:
Hudbu chceme digitálnu a navyše bez DRM
Nízky predaj CD albumov v nedávnej predvianočnej sezóne naznačuje, že spotrebitelia (zrejme hlavne v USA) sa prestávajú orientovať na nosiče a začínajú v čoraz väčšej miere zameriavať na nákup online pomocou rôznych služieb na predaj hudobných súborov (napr. iTunes alebo Amazon MP3). V roku 2007 sme však ohľadom nákupu či predaja online hudby zaznamenali ešte jeden trend: spotrebitelia nemajú radi DRM. Úplne bez DRM začala predávať hudbu pomerne úspešná služba Amazon MP3, DRM čiastočne skončilo aj na iTunes (pokiaľ si zákazník tak želá a priplatí si). Aj vydavateľstvo Warner Music sa popri UMG, EMI či Universal rozhodlo, že ponúkne svoje skladby úplne bez digitálnych obmedzení, práve cez obchod Amazon MP3. Je to dobrá správa, pretože teraz Amazon ponúka na stránke už 2,9 milióna piesní, čím robí dobrú konkurenciu službe iTunes od Apple. Spoločnosť navyše chce urobiť obrovskú promo-akciu a vydať používateľom zdarma viac než miliardu piesní. S takým odhodlaním chcel byť na palube zrejme aj Warner Music. DRM sa zatiaľ neochvejne pridŕža najmä vydavateľstvo Sony BMG.
Obmedzovanie kopírovania digitálnych súborov v uplynulom roku nebolo veľmi v móde; koncom roku zavrel svoj online obchod so skladbami obmedzenými DRM mega-reťazec Wal-Mart (hoci v tomto prípade sa jednalo o video-súbory). Presnejšie so systémom skončila spoločnosť Hewlett-Packard, tvorcovia back-endu online systému, čo spôsobilo, že Wal-Mart sa rozhodol ukončiť svoju službu. Zákazníci, ktorí si zakúpili súbory pomocou tejto služby viac nemôžu svoje súbory preniesť na iný počítač alebo ich znovu stiahnuť, z čoho vyplýva, že sa stali obeťami DRM obmedzení (obmedzená licencia na prehrávanie súborov vyplývala zo zmluvy EULA, s ktorou platiaci zákazníci súhlasili). Spoločnosť Wal-Mart s DRM obmedzovaním svojich zákazníkov zrejme nadobro skončila: vo svojich obchodoch viac nechce distribuovať MP3 s DRM. Viac sme o tom informovali v nedávnej krátkej správe.
Časy sa menia
Trendom je teda hudba digitálna predávaná online; klesajúci predaj CD nosičov už pravdepodobne nič nezastaví. Digitálne katalógy navyše dovoľujú nakupujúcim vychytať si najväčšie hity a zanechať tam piesne, ktoré by si inak kúpili v albume na CD. Tým sa ešte viac odlišujú úspešné ponuky online plné populárnych hitov a neúspešné CD albumy na pultoch predajní s jedným či dvomi hitmi a zvyškom piesní s účelom "vaty" na doplnenie CD.
Ako výsmech snaženiu vydavateľstiev o zastavenie tohto negatívneho trendu pôsobí aj nedávna správa o tom, že RIAA si myslí, že CD sa nesmú kopírovať a komprimovať do počítača. Združená organizácia hudobného priemyslu v USA obvinila totiž američana Jeffreyho Howella nielen z bežného pirátstva (pomocou zdieľania cez Kazaa), ale aj z robenia nedovolených kópií do počítača z legálne zakúpených CD, hoci ohľadom týchto skladieb neexistujú dôkazy, že by ich ďalej zdieľal.
Zdroj: variety.com/VR1117978190.html
Spracoval : djmetla